Barnas blomstereng

Jobber du på en skole?
Vil du lage blomstereng med elevene deres?

I Barnas Blomstereng prosjektet hjelper vi skoler lage sin egen blomstereng – helt gratis!

For 20 prosjektskoler i løpet av 2023-2025, hjelper vi til med hele etableringen av en blomstereng. Vi tilbyr også en aktivitetsdag og undervisningsmateriale til lærere om å bruke blomsterenga som en undervisningsarena.

En blomstereng tar ofte flere år før den blir fargerik og summende av insekter, men med litt tid og tålmodighet de neste årene får skolen sin helt egen blomstereng!

Hvorfor lage blomstereng i undervisningen?

En blomstereng er en ypperlig mate å aktivisere elever i uteundervisning på. Både ved å lage en blomstereng og å ta vare på blomsterenga etterpå kan elever være med på å ta vare på pollinatorene våre og bevare hjemmet til våre sjeldne engplanter.

Vil du søke om å bli Barnas Blomstereng skole?

Vi ser etter 10 nye prosjektskoler for Barnas Blomstereng prosjektet 2024, kanskje blir det dere?

Drømmer du om å lage din egen blomstereng på skolen?
Da er du hjertelig velkommen på å søke til Barnas Blomstereng prosjektet, så kan vi hjelpe dere å etablere deres helt egne blomstereng!

Hvordan søke?
Du kan søke til Barnas Blomstereng prosjektet ved å svare på de enkle spørsmålene under og sende til rebekka@botaniskforening.no. Alle søknader er hjertelig velkommen, uansett forkunnskaper om blomsterenger – det aller viktigste er å ha lyst til å bruke blomsterenga som undervisningsarena fremover!
Søknadsfrist er 1. desember 2024.

Søknadskjema Barnas Blomstereng

1.Skolens beliggenhet og antall elever. Hvilke(t) klassetrinn er aktuelle for å lage og følge opp blomsterenga?

2.Hvilket område har dere tilgjengelig? (gjerne med bilde!)

3.Har dere noe kunnskap og erfaring med planting fra før?

4.Ønsker og visjon for blomsterenga: Vil blomsterenga bli brukt i undervisningen knyttet opp mot læreplanen?

5.Er ledelsen med på laget? Vil det settes av tid og ressurser til å ta vare på blomsterenga i årene fremover?

Greit å vite før dere begynner å lage blomstereng

En blomstereng krever tid og tålmodighet.
Det kan ta flere år før de insektsvennlige blomstene etablerer seg og klarer å sette sine egne frø. For å ta vare på blomsterenga i årene som kommer, bør man også legge en plan for luking, og for store blomsterenger, slått med ljå eller slåmaskin. Som prosjektskoler prioriterer vi derfor skoler som vil følge opp blomsterenga i årene som kommer.

Aktivitetsdag

For skoler som har lyst til å lage sin egen blomstereng tilbyr vi en aktivitetsdag der vi hjelper lærere lage blomstereng med sine elever. Vi gir også ut undervisningsmateriale så det skal bli så enkelt som mulig å knytte opp blomsterengen til undervisning i årene som kommer.

Vi tilbyr prosjektskoler blomstereng-aktivitetsdag med vår ta-og-føle-på utstilling, og deler ut en mini-versjon til bruk av undervisnings fremover på skolen!

Vil du bli frivillig på Barnas Blomstereng prosjektet?

Prosjektet drives av frivillige, som har lyst til å hjelpe til lage blomsterenger på skoler rundt om i landet. Hvert år tilbyr vi kurs for opplæring og åpner for nye frivillige på prosjektet. Å lage blomsterenger med barn er noe helt fantastisk, og her er det hjertelig velkommen for alle som vil bidra.

Lyst til å hjelpe til å lage blomsterenger på skoler?
Ta kontakt, vi ser etter frivillige med grønne fingre som vil hjelpe oss med å ta vare på vårt vakre kulturlandskap og tradisjonelle blomsterenger!

Hvordan lage en blomstereng?

Vil du ha en vakker hage og samtidig være med på en redningsaksjon for villblomster og pollinerende insekter?

Blomsterenger er vakre, fargerike og ikke minst lettstelte.  I tillegg er de en oase for sommerfugler, humler og hagefugler. Og frøene kan hentes i veikanten der du bor – helt gratis.

Det beste stedet å etablere en blomstereng på er et lysåpent sted med næringsfattig, sandholdig jord. Her kan du så frø fra villblomster og følge med på alt det fargerike som kommer opp.

Fem tips til en vakker blomstereng

Bruk villblomster – hent frø fra veikanten eller naboenga
Så frøene i næringsfattig, sandholdig jord
Vann godt
Ikke bruk gjødsel, jo mindre næring jo flere blomster
Slå en gang i året (etter 10. juli)

Hvorfor er blomsterenger viktige?

Før i tiden fantes det blomsterenger overalt i landet. Hvert gårdsbruk hadde en slåtteeng, det var til og med slåtteenger midt i Oslo sentrum, men nå er disse omgjort til parker og gressplener.
Bli med på viktig redningsaksjon for villblomster, humler og villbier, ved å lage din helt egen blomstereng i et hjørne av hagen, eller i veikanten utenfor der du bor!

Over 80 prosent av blomsterengene er forvunnet fra Norge, og dette har hatt konsekvenser for mange av våre ville planter og pollinerende insekter som humler og villbier.

Villblomster egner seg best

Bruk villblomster – ingen planter er bedre tilpasset hagen din enn de ville plantene som vokser naturlig i nabolaget ditt.

Villblomster har over lang tid tilpasset seg norske forhold. Mange frøblandinger som selges på hagesentre inneholder frø fra planter fra sydlige strøk og vil derfor ikke trives godt. Dersom du ønsker å kjøpe en ferdig engblanding bør du gå for norske frøblandinger, da er sjansen for at plantene overlever vinteren mye større.

Finn frø i naturen

Det billigste og beste er å finne frøene selv. Tommelfingerregelen er at du bør høste frø i ditt fylke eller region. Gå på oppdagelsestur i nabolaget, se hva som blomstrer i veikanten eller naboenga.

Er det noen planter du synes er spesielt fine, noter deg hvor de står og kom tilbake i august for å samle frø. Putt frøene i en papirpose, poser til champignon fungerer bra. Du kan enten så ut frøene med en gang, eller lagre dem over vinteren. Hvis de skal lagres bør de ligge mørkt, kjølig og tørt.

Slåttemark – en frøgave

Vet du om en slåttemark ikke langt unna der du bor, spør om du kan få med deg høyet etter slåtten. Slåttehøy er fullt av frø og det beste er å legge det utover der du ønsker å anlegge en blomstereng.

Så frøene i bar jord og husk å vanne

Frøene kan sås gjennom hele sesongen. Du kan så frøene i åpen jord, ved å løsne jorden med en rive og rake så forsiktig over. Du kan også så i etablert grasmark, ved å flekkvis fjerne gresstuster og så frøene på de bare jordflekkene. Dersom du sår frø uten å fjerne eksisterende vegetasjon, vil sjansen for at de når ned til jordlaget og spirer senkes betraktelig. Husk å vanne jevnlig det første året.

Velg en karrig del av hagen

Den beste plasseringen for din nye blomstereng er en karrig del av hagen, et sted med sand, stein eller grus der det ikke har vært gjødslet tidligere. Dersom du har en plen som du ønsker å gjøre om til en blomstereng, bør du fjerne opp til 20-40 cm av det øverste jordlaget, for å komme til mineraljorden. Årsaken til dette er at de fleste gressplener har blitt gjødslet jevnlig, og jorden er derfor svært næringsrik. Ikke fyll på torv, kompost eller matjord, da tilfører du bare mer næring. Jordlaget du har fjernet egner seg godt til kjøkkenhagen din eller blomsterbedet.

Gjødsel er unødvendig

Det beste rådet for å få til en blomstereng er å ikke bruke gjødsel. Selv om det kan være vanskelig å tro, så er det faktisk slik at jo mer skrinn og næringsfattig jord du har, jo mer blomsterrik vil blomsterenga bli. Jo mer gjødsel du bruker, desto større sannsynlighet for at enga gror igjen med gress, brennesle eller bringebær. Gjødsel favoriserer konkurransesterke arter som utkonkurrerer og overskygger engblomster.

Lettstelt – slå en gang i året

Blomsterenger er svært lettstelte. Du trenger hverken å gjødsle eller klippe blomsterenga slik som man må med gressplenen. Det holder å slå blomsterenga en gang i året, helst på sensommeren når blomstringen er over og frøene er modne. Da sikrer du at engblomstene får frødd seg og at du får rikere blomstring i årene som kommer. Fjern alltid alt høyet etter slåtten, da hindrer du næringstilførsel til blomsterenga, og sikrer på den måten mange blomstrende arter.

Gode engblomster

Det finnes over hundre villblomster i naturen som egner seg godt til blomstereng.
Det er viktig å bruke lokalt frømateriale. De artene er også tilpasset lokalklimaet hvor du bor.

Forslag på noen vanlige engplanter som passer på Østlandet:

Norsk navn Vitenskapelig navn
Marianøkleblom Primula veris
Engtjæreblom Viscaria vulgaris
Karve Carum carvi
Prestekrage Leucanthemum vulgare
Rødknapp Knautia arvensis
Engnellik Dianthus deltoides
Hjertegras Briza media
Prikkperikum Hypericum perforatum
Bergmynte Orgianum vulgare
Blåklokke  Campanula rotundifolia
Legeveronika Veronica officinalis
Rødkløver Trifolium pratense
Kransmynte Clinopodium vulgare
Blåknapp Succisa pratensis
Smørbukk Hylotelephium maximum

De plantearter som står øverst på listen blomstrer først, i mai og juni. De som står i midten blomstrer på sommeren og de som står nederst blomstrer på sensommeren. Om du sørger for å ha ulike arter som blomstrer hele tiden, finnes det mat for insekter hele sesongen.

Gamle dagers blomsterenger er levende natur- og kulturskatter. De gir mat og husrom for et mangfoldig insektliv.
Bli med og fjern litt striglet plen eller lag en fargesprakende blomstereng på et gruslagt restareal. Da øker mangfoldet i ditt nærmiljø, til glede for både deg og dyrelivet!

Lurer du på om du vil lage blomstereng ved skolen din? Eller kanskje du vil ha tips til undervisningsmateriale rundt blomsterenger for barn?

Ta kontakt med Rebekka Ween, prosjektleder for Barnas Blomstereng (rebekka@botaniskforening.no)

Hurra for en fremtid med flere blomsterenger!