Årets Ung Botaniker sommer-feltkurs blir i Indre Oslfjord, med nydelige Gressholmen som base.
Oslo er en hotspot for biologisk mangfold! Derfor er det på tide å ha et feltkurs i Oslofjorden hvor vi utforsker hovedstatens natur og artsmangfold.
På feltkurset vil vi fokuserer på artskunnskap, naturtyper og kartlegging av planter. I løpet av kurset vil vi se på kystlandskap, noen av hovedstatens slåttemarker, Oslos særegne kalkrike flora, Østmarka Nasjonalpark og utforske hva den bynære-naturen har å by på. Det vil også bli ekskursjoner for å se på restaureringsprosjektene som foregår på noen av naboøyene. I tillegg blir det hyggelige fellesmiddager, bading og selvfølgelig en dose god-nerding på kveldene.
Vi vil bo på den koselige DNT-hytta Styrbord på Gressholmen. Det kreves ingen forkunnskaper for å bli med, kun en interesse for å lære mer om natur og botanikk.
Praktisk informasjon:
Oppmøte på Akerbrygge ved Fergekaia hvor ferge til Gressholmen går kl. 10.00 tirsdag 30. juni. Vi tar ferga samme over til øya. Vi kommer tilbake til samme sted 20.00 på fredag 3. juli.
Pris: Kurset koster 500 kr for unge botanikere (studenter og medlemmer under 30 år), 1000 kr for medlemmer over 30 år og 1500 kr for ikke-medlemmer. Det koster 300 kr for studentmedlemskap (http://botaniskforening.no/bli-medlem) – meld dere inn, folkens! Kurset inkluderer overnatting, mat og alle aktiviteter ila. kurset. Som ung botaniker vil det også være mulig å få dekket noe av utgiftene til ekstra transport/overnatting hvis man trenger. Ta kontakt for mer informasjon.
Påmeldingsfrist: Ingen frist, men kurset fylles fortløpende. Unge botanikere vil bli prioritert.
Mer informasjon kommer ved påmelding.
Ved spørsmål er det bare å ta kontakt: kaisa@botaniskforening.no, 95082506.
Takk til @Sparebankstiftelsen DNB for støtte til Ung Botaniker!