Botanikkompendium

Plantesystematikk

Plantesystematikk er læren om mangfoldet av planter, hvordan mangfoldet kan klassifiseres i grupper og plantenes utviklingshistorie (evolusjon). Systematikken gir den basiskunnskapen som er nødvendig for å studere biologisk mangfold, ved at systematikerne kartlegger hva som finnes av arter, deres morfologiske og genetiske variasjon samt deres utbredelse.

Høyoppløsning Skjermoppløsning Tusen takk til forfatter Brita Stedje, professor i systematisk botanikk ved Naturhistorisk Museum, som har skrevet kompendiet. Kompendiet kan lastes ned enten med lav eller høy oppløsning.

Kursserie i plantesystematikk

Vi inviterer til digital foredragsserie om plantesystematikk, basert på botanikkkompendiet. På seks torsdager i løpet av våren kan du høre Brita Stedje, professor i systematisk botanikk ved Naturhistorisk Museum, fortelle om plantenes mangfold, deres evolusjon og navn. Foredragsserien er gratis og åpen for alle som ønsker å være med uavhengig av forkunnskaper. Alle foredragene vil bli tat opp og lagt ut på denne nettsiden.

Utvikling av landplantene

Dette er første episode i en serie på seks. Sitt hjemme, len deg tilbake og la Brita Stedje ta deg med inn i plantenes rike. Hun forteller om hva plantesystematikk egentlig inneholder, hvordan landplantene utviklet seg gjennom historien og hun gir deg en oversikt over tidligere og nålevende karsporeplanter.

Nakenfrøete og dekkfrøete

Nakenfrøete. Dekkfrøete. – Du tenker «Hæ?», eller «Å, de ja. Hva var det med dem igjen?», eller «Jeg er så glad i begge deler!»

Andre episoden handler om frødannende planter og deres oppbygning og du får kjennskap til noen av de tidligste artene.

Siv, orkideer og verdens minste blomsterplante

Tredje episoden handler om enfrøbladete planter. Du får høre om siv og grasliknende vekster og om du lurer på hvilken som er verdens minste blomsterplante så er du her på riktig sted. I tillegg blir det noen bilder av spektakulære orkideer.

Vil du være med på morroa?

Bli medlem i Norsk Botanisk Forening i dag