Botanikkompendium

Plantesystematikk

Plantesystematikk er læren om mangfoldet av planter, hvordan mangfoldet kan klassifiseres i grupper og plantenes utviklingshistorie (evolusjon). Systematikken gir den basiskunnskapen som er nødvendig for å studere biologisk mangfold, ved at systematikerne kartlegger hva som finnes av arter, deres morfologiske og genetiske variasjon samt deres utbredelse.

Høyoppløsning Skjermoppløsning Tusen takk til forfatter Brita Stedje, professor i systematisk botanikk ved Naturhistorisk Museum, som har skrevet kompendiet. Kompendiet kan lastes ned enten med lav eller høy oppløsning.

Kursserie i plantesystematikk

Vi inviterer til digital foredragsserie om plantesystematikk, basert på botanikkkompendiet. På seks torsdager i løpet av våren kan du høre Brita Stedje, professor i systematisk botanikk ved Naturhistorisk Museum, fortelle om plantenes mangfold, deres evolusjon og navn. Foredragsserien er gratis og åpen for alle som ønsker å være med uavhengig av forkunnskaper. Alle foredragene vil bli tat opp og lagt ut på denne nettsiden.

Digital kursserie i plantesystematikk

Vil du lære om plantenes mangfold, deres evolusjon og hvordan du kjenner igjen de vanligste plantegruppene?

Nå har du sjansen!
På seks torsdager i løpet av våren tar professor Brita Stedje, ved Naturhistorisk Museum, deg med på oppdagelsesferd i plantenes rike. Kursserien har seks deler og passe alle uavhengig av forkunnskaper.

18. februar kl. 18:00 – Utvikling av landplantene
04. mars kl. 18:00 – Nakenfrøete og dekkfrøete
18. mars kl. 18:00 – Orkideer, siv og verdens minste blomsterplante
08. april kl. 18:00 – Plantegruppen rosider
22. april kl. 18:00 – Plantegruppen asterider
06. mai kl 18:00 – Formering og spredning av blomsterplanter

Kursserien blir tilgjengelig her og på vår YouTube-kanal.

Vil du være med på morroa?

Bli medlem i Norsk Botanisk Forening i dag