Oppdag villblomstene våre

Villblomster i Norge

I Norge har vi mange flotte villblomster, fra orkideer til kjøttspisende planter.

Å bli bedre kjent med de fantastiske vektene som omgir oss er nesten som å tre inn en helt ny verden. En oppdagelsesferd i naturen, hvor man plutselig oppdager mer og mer hver gang man går på tur. Kunnskap om de ville plantene gjør det rett og slet motsommere og mer spennende å utforske naturen, både den fjerne og den helt nære.

Bli med å oppdag vår flotte natur!

Snellenes historie

Snellene spredte seg på landjorda for 300 millioner år siden, før dinosaurene vandret rundt. Forskere mener faktisk snellene kan ha skadet dinosaurtenner før i tiden, og for det meste ble unngått av sulte plantespisende gigantreptiler.

Foto: Øyvind Aukrust

Årets Villblomst

Ballblom er kåret til årets villblomst i 2019 Med sin sterke gulfarge lyser den opp i engene våre, og den er en kjær blomst i buketter. Ballblom er en plante vi forbinder med midtsommerens blomsterenger og kulturlandskap. Og den dufter så godt! Vi oppfordrer alle til å kartlegge ballblom i sommer.

Foto: Bjarke Anderson

LEARN MORE

Fjorårets Villblomst

Blåklokke er en av våre kjære villblomster.  Blåklokke er nøysom og finnes i hele landet på bakker og berg, tørrenger, beitemark, og ikke minst på veikanter. Den går også høyt til fjells, over 2000 meter. De flikede kronbladene til blåklokka er en tilpasning til pollinering av humler. Når humlene besøker blomstene rister de løs blåklokke- pollenet slik at det drysser over dem og senere faller av på en helt annen blomst. Blåklokke ble tidligere flittig brukt i barnelek, der det var om å gjøre å vrenge blomsten uten å ødelegge den. Den har også vært viktig i jordbruket, da den første blåklokka gjerne ble tolket som et tegn på at slåtten kunne begynne.

Ukas Villblomst

Geir Arne Evje er en av våre botanikiske ildjeler som gjør et utrettelig arbeid for vår felles natur. Hver mandag postes Ukas Villblomst på våre sider, med artige fakta om våre flotte villblomster. Under er et utdrag av disse.

Bleikmyrklegg

Bokmål/nynorsk: bleikmyrklegg
Nordsamisk: guolbbačoalči
Vitenskapelig: Pedicularis lapponica
Snylterotfamilien – Orobanchaceae

Bleikmyrklegg er en vanlig fjellplante i de fleste fjellstrøk, og som gleder oss med sine bleikgule blomster. Voksesteder er hei, rabber, beitemark til fjells og lyngmark i fjellskog, mest på basefattig grunn. Bleikmyrklegg kan vanskelig forveksles med andre planter, men i Sør-Norge har vi en annen gulblomstret myrklegg, gullmyrklegg som kan minne litt, men denne har mørkere gule blomster med en lysbrun hette.

Foto: Randi Hausken

Rustjerneblom

Bokmål/nynorsk: rustjerneblom
Nordsamisk: vuovdehilsku
Vitenskapelig: Stellaria longifolia
Nellikfamilien – Caryophyllaceae

Rustjerneblom ser ut som en liten grasstjerneblom. Mens grasstjerneblom er knyttet til kulturmark, vokser rustjerneblom i tørt skogsterreng i barskoger, steinete steder og urer, men de kan møtes i enger i skogen, ved stier og langs skogsbilveier. Særlig noen år etter skogshogst kan rustjerneblom få en oppsving når lysforholdene og næringstilgangen blir bedre.

Foto: Geir Arne Evje

Bergveronika

Bokmål/nynorsk: bergveronika
Nordsamisk: bákteteadjarássi
Vitenskapelig: Veronica fruticans
Maskeblomstfamilien – Plantaginaceae

Bergveronika er en vakker fjellplante. Planten er ikke stor, men blomstene er de største hos norske veronika-arter. Kronbladene har en dypblå farge, kronrøret og innerste delen av kronbladene er hvite, mens en smal, purpurrød ring skiller det blå og det hvite. Den nedre delen av skuddene forvedes og lever i mange år. Greinene slår røtter slik at ett eksemplar kan dekke et stort område.

Foto: Bjarke Anderson

Kristins Flora

Kristins flora er en flott og fargerik flora du kan bruke til å lære å kjenne igjen mange av våre ville planter, med fargerike fotografier, kjennetegn og navn på alle nordiske språk. La deg inspirere!

To venner som poserer sammen

Kan du skille klinten fra hveten?
Mange av våre ville planter ligner på hverandre, og det kan være vanskelig å skille de fra hverandre. For å gi oss en hjelpende hånd gjennom de vanligste forvekslingsartene har Jan Wesenberg laget serien «to venner som poserer sammen».

Fjellburkne

Fjellburkne har runde sporerhushoper under bladene sine.Fjellburkne er en type bregne, med sporehus som hoper seg opp i runde formasjoner.

Skogburkne

Skogburkne har halvmåneforma sporehushoper. Sporehus blir ofte brukt for å skille bregner, så det er ofte lurt å ta en titt på undersiden!

Dunbjørk og hengbjørk

Viste du at vi har to lignende bjørketyper i Norge?
Bilde under viser vanlig bjørk, eller dunbjørk, til venste og hengebjørk til høyre. Hengebjørka har smalere, med avspissede blader, mens vår vanlige bjørk er mer rund i bladformen.