Villblomstenes dag

Villblomstenes dag 14. juni

Rosa, lilla, blå, og gule, duftende, og fargesprakende. Viste du at det finnes et mylder av ville blomster der ute?

Villblomstenes dag er en dag for å oppdage vår fargerike natur! Villblomstenes dag går av stabelen søndag 14. juni 2020 og vi inviterer alle ut på tur i naturen for å bli kjent med de vakre villblomstene våre enten om du blir med på en organisert tur eller går tur på egenhånd. Bli med på tur! Takket være en enestående innsats fra våre turledere, inviterer vi til mange turer over hele landet, søndag 14 juni. Under finner du en oversikt over turer og naturstier du kan bli med på under Villblomstenes dag.

100 planter jeg har sett

Vi inviterer deg til å oppleve naturens blomsterprakt på egenhånd. Gå tur i ditt nærområdet og se hvor mange villblomster du greier å finne. Her finner du oversikt over de vanligste villblomstene sortert etter farge

Last ned her

Villblomstenes dag fra stua

For deg som ikke kommer deg ut under Villblomstenes dag kan du oppleve plantegleden rett fra stua. Vi inviterer til digitale foredrag om villblomstenes fantastiske verden, og vår youtubekanal med mange lærerike villblomstvideoer.

Villblomstkonkurranse

Ta et bildet av en villblomst og legg ut i sosiale media med emneknaggen #villblomstenesdag, for å bli med i trekningen av blomstrende premier!

Lurer du på en art som du har funnet? del bildet i villblomstgruppen på facebook Villblomstgruppen på facebook

Villblomstenes farger

Noen planter skifter farge etter at de har hatt besøk av en pollinator, andre planter har mønster, eller til og med landingsstriper for å vise humler og bier veien inn i matfatet.

Blomstenes hemmelige verden er utrolig, og nå eksploderer naturen i farger! Les om villblomstenes farger

Villblomstenes dag for turledere

Her har vi samlet en del informasjon og tips til våre turledere Les mer her

Finn en tur nær deg

Vi inviterer til blomsterturer over hele landet. På turene kan du bli kjent med de vanligste villblomstene våre, som for eksempel skogstorkenebb, smørblomst og blåklokke. Målet med feiringen av Villblomstenes dag er å inspirere til økt blomsterinteresse hos alle, både små og store, unge og gamle. Turene er gratis og åpne for alle, uavhengig av kunnskapsnivå. Alt av turer og arrangementer som gjennomføres på Villblomstenes dag skjer takket være frivillig innsats fra flere titalls engasjerte turledere i Norsk Botanisk Forening.

Smittevern Vi følger nasjonale retningslinjer for smittevern. For deg som deltager betyr dette: Påmelding på de fleste arrangementer, vær påpasselig med å holde 1 meters avstand til de andre deltagerne, ved sykdomstegn så ber vi deg om å holde deg hjemme. Under finner du oversikten over turene og naturstiene nær deg. Klikk på turen for å melde deg på. Første mann til mølle prinsippet gjelder. Ønsker du å arrangere en tur under Villblomstenes dag eller har du andre spørsmål kan du sende en epost til villblomstenesdag@botaniskforening.no

Finn arrangement

Velg kategori
Dato utvalget ditt er galt