Villblomstenes dag

Villblomstenes dag 19. juni 2022

Rosa, lilla, blå, og gule, duftende, og fargesprakende. Viste du at det finnes et mylder av ville blomster der ute? Bli kjent med villblomstene i ditt nabolag!

Villblomstenes dag søndag 19. juni 2022 inviterer vi deg ut i naturen for å bli kjent med de vakre villblomstene våre. Velg blant våre organisert turer i hele landet eller går tur på egenhånd. Her finner du turene planlagt av våre engasjerte turledere, konkurranser og digitale aktiviteter for alle!

For 21 år på rad inviterer vi til denne årlige festdagen sammen med våre søsterorganisasjoner i hele Norden. Bli med oss i Norsk Botanisk Forening og ta del i den ville blomstergleden!

Oversikt over turene finner du nederst på denne siden.

Naturtyper i Norge

Det finnes tusenvis av villblomster i Norge og de vokser alle i en av de mange naturtypene våre. Bli med og oppdag hva Norge har å by på i denne vakre serien lage av Terje Valen Høihjelle og Ola Eian.

Skog

Over 60% av artene i Norge finnes nettopp i skog
skogen gir ly, den gir husrom, jaktterreng, fluktmuligheter,
død ved er kjempeviktig for mange av insektene våre.
Og det er virkelig noe i uttrykket «skogens ro» også for oss mennesker.

Fjell

Fjellnaturen er viktig for turopplevelsen, som beiteterreng og for kulturen vår, men det er ikke minst like viktig for planteartene og dyrene som har tilpasset seg dette området. For tregrensa er på vei oppover og i et varmere klima så blir det mindre isbreer og snøfonner så det er viktig at vi ikke tar denne naturtypen for gitt.

Grunnlendt mark

Grunnlendt mark, solvarme berg, tørre bakker og blomstrende lysninger i skogen. Her er det like fargerikt og artsrikt som i slåtteenga, men denne naturlige enga er det som gjør grunnlendt mark til en viktig naturtype på grunn av det yrende insektlivet og de fargerike blomstene som ikke klarer seg i de skyggefulle forholdene vi får i skogen.

Myr

Myr, trolske åpninger i skogen. Her lever planter tilpasset ekstreme forhold. Hjemmet til kjøttetende planter, orkideer og multer. Myra er som en vannseng!
Myra er viktig ved at den demper flom ved at den holder på vannet og den fanger og lagrer klimagasser gjennom å bygge opp torvlag under seg.

Rasmark

Rasmark, et ustabilt og dramatisk landskap. I rasmarka holdes vegetasjonen evig ung av at ras tar med deg planter og etterlater øde og åpne områder der livet kan starte på nytt.
Rasmark er såpass spesielt at i fjell og bratte skråninger så kan det mellom fjellområder oppstå lokale underarter som kun finnes ett sted. I denne episoden er Ola på jakt etter en slik art, nemlig Urvalmuen som kun finnes i Lærdal og i Valdres.

Slåtteeng

Slåtteeng, åpent landskap med vaiende gresstrå og planter i alle mulige farger. Et paradis for sommerlek, jordbrukstradisjoner og summende insekter.
Det store artsmangfoldet i slåtte- og beiteenga er ikke bare vakker, den er også viktig. De unike forholdene skaper leveområder for helt spesialiserte planter, og de store blomsterteppene er viktige matfat for de pollinerende insektene våre.

Digital tur til Bygdøy

100 planter jeg har sett

Vi inviterer deg til å oppleve naturens blomsterprakt på egenhånd. Gå tur i ditt nærområdet og se hvor mange villblomster du greier å finne. Her finner du oversikt over de vanligste villblomstene sortert etter farge.

Last ned her

Villblomstenes dag fra stua

For deg som ikke kommer deg ut under Villblomstenes dag kan du oppleve plantegleden rett fra stua. Vi inviterer til digitale foredrag om villblomstenes fantastiske verden: Både direktesendt fra vår Facebookside, og vår youtubekanal med mange lærerike villblomstvideoer er alltid åpen!

YoutubeFacebook

Villblomstkonkurranse

Ta et bildet av en villblomst og legg ut i sosiale media med emneknaggen #villblomstenesdag, for å bli med i trekningen av blomstrende premier!

Se premien og les mer#villblomstenesdag (Instagram)

Villblomstenes farger

Noen planter skifter farge etter at de har hatt besøk av en pollinator, andre planter har mønster, eller til og med landingsstriper for å vise humler og bier veien inn i matfatet.
Blomstenes hemmelige verden er utrolig, og nå eksploderer naturen i farger!

Les om villblomstenes farger

Villblomstenes dag for turledere

Her har vi samlet en del informasjon og tips til våre turledere.

Les mer her

Hva er Villblomstenes dag?

Hvert år på 3. søndag i juni feirer vi Norges villblomster, men visste du at alle land i Norden invititerer til villblomstturer samme dag? Villblomstenes dag er nemlig en felles nordisk dag. Du kan få et lite historisk tilbakeblikk her.

Les mer her

Bli medlem – få bærenett!

Dette vakre trykket av villblomster preger et bærenett som kan bli ditt! Alt du trenger å gjøre er å melde deg inn i Norsk Botanisk Forening på Villblomstenes dag søndag 19. juni 2022.

Finn en tur nær deg

Vi inviterer til blomsterturer over hele landet. På turene kan du bli kjent med de vanligste villblomstene våre, som for eksempel skogstorkenebb, smørblomst og blåklokke. Målet med feiringen av Villblomstenes dag er å inspirere til økt blomsterinteresse hos alle, både små og store, unge og gamle. Turene er gratis og åpne for alle, uavhengig av kunnskapsnivå. Alt av turer og arrangementer som gjennomføres på Villblomstenes dag skjer takket være frivillig innsats fra flere titalls engasjerte turledere i Norsk Botanisk Forening.

Finn arrangement

Velg kategori
Dato utvalget ditt er galt
Velg tidsrom:
Velg lokallag
Velg fylke

Vi fant ingen hendelser som matcher kriteriene du gav oss

Bruk filtere til å endre på søkeutvalget ditt

Vil du lære mer?