Villblomstenes dag

Villblomstenes dag 20. juni 2021

Rosa, lilla, blå, og gule, duftende, og fargesprakende. Viste du at det finnes et mylder av ville blomster der ute? Bli kjent med villblomstene i ditt nabolag!

Villblomstenes dag søndag 20. juni 2021 inviterer vi deg ut i naturen for å bli kjent med de vakre villblomstene våre. Velg blant våre organisert turer i hele landet eller går tur på egenhånd. Her finner du turene planlagt av våre engasjerte turledere, konkurranser og digitale aktiviteter for alle!

For 20 år på rad inviterer vi til denne årlige festdagen sammen med våre søsterorganisasjoner i hele Norden. Bli med oss i Norsk Botanisk Forening og ta del i den ville blomstergleden!

Bli med ut!

Her finner du en oversikt over våre turer, fra Svaldbard i nord, til Halden i sør.

Finn turer nær deg

100 planter jeg har sett

Vi inviterer deg til å oppleve naturens blomsterprakt på egenhånd. Gå tur i ditt nærområdet og se hvor mange villblomster du greier å finne. Her finner du oversikt over de vanligste villblomstene sortert etter farge.

Last ned her

Villblomstenes dag fra stua

For deg som ikke kommer deg ut under Villblomstenes dag kan du oppleve plantegleden rett fra stua. Vi inviterer til digitale foredrag om villblomstenes fantastiske verden: Både direktesendt fra vår Facebookside, og vår youtubekanal med mange lærerike villblomstvideoer er alltid åpen!

YoutubeFacebook

Villblomstkonkurranse

Ta et bildet av en villblomst og legg ut i sosiale media med emneknaggen #villblomstenesdag, for å bli med i trekningen av blomstrende premier!

Se premien og les mer#villblomstenesdag (Instagram)

Villblomstenes farger

Noen planter skifter farge etter at de har hatt besøk av en pollinator, andre planter har mønster, eller til og med landingsstriper for å vise humler og bier veien inn i matfatet.
Blomstenes hemmelige verden er utrolig, og nå eksploderer naturen i farger!

Les om villblomstenes farger

Villblomstenes dag for turledere

Her har vi samlet en del informasjon og tips til våre turledere.

Les mer her

Hva er Villblomstenes dag?

Hvert år på 3. søndag i juni feirer vi Norges villblomster, men visste du at alle land i Norden invititerer til villblomstturer samme dag? Villblomstenes dag er nemlig en felles nordisk dag. Du kan få et lite historisk tilbakeblikk her.

Les mer her

Digital tur til Bygdøy

Bli medlem – få bærenett!

Dette vakre trykket av villblomster preger et bærenett som kan bli ditt! Alt du trenger å gjøre er å melde deg inn i Norsk Botanisk Forening på Villblomstenes dag søndag 20. juli 2021.

Finn en tur nær deg

Vi inviterer til blomsterturer over hele landet. På turene kan du bli kjent med de vanligste villblomstene våre, som for eksempel skogstorkenebb, smørblomst og blåklokke. Målet med feiringen av Villblomstenes dag er å inspirere til økt blomsterinteresse hos alle, både små og store, unge og gamle. Turene er gratis og åpne for alle, uavhengig av kunnskapsnivå. Alt av turer og arrangementer som gjennomføres på Villblomstenes dag skjer takket være frivillig innsats fra flere titalls engasjerte turledere i Norsk Botanisk Forening.

Smittevern
Vi følger nasjonale retningslinjer for smittevern. For deg som deltager betyr dette: Påmelding på de fleste arrangementer, vær påpasselig med å holde 1 meters avstand til de andre deltagerne, ved sykdomstegn så ber vi deg om å holde deg hjemme. Under finner du oversikten over turene og naturstiene nær deg. Klikk på turen for å melde deg på. Første mann til mølle prinsippet gjelder.
Ønsker du å arrangere en tur under Villblomstenes dag eller har du andre spørsmål kan du sende en epost til post@botaniskforening.no

Finn arrangement

Velg kategori
Dato utvalget ditt er galt