Ung Botaniker

Lyst å lære mer om naturen?

Bor det kanskje en liten plantenerd inni deg? Nå har du sjansen til å bli med på morroa! Ung Botaniker er Norsk Botanisk Forening sitt prosjekt, som har som mål å åpne plantenes ville verden for de yngre generasjoner. Med globale klimaendringer og en mulig sjette masseutryddelse av arter rundt hjørnet er artskunnskap viktigere i dagens samfunn en noen gang. Ung Botaniker prosjektet har som mål å styrke artskunnskapen blandt folk flest, med hovedmålgruppe blandt botanikerspirer over hele landet. Vi har arrangert alt fra byvandringer for å se på forurensingsindikatorer blandt lav til toppturer på fjellet for å finne eksklusiv høyfjellsflora. Og i sommer blir det botanikerbonansa med feltkurs på Finse og «Camp biodiversitet» på VinjeRock i Jotunheimen – her er det bare å gripe fatt i lupen og hive seg med!

Bli med på moroa

Nå er feltsesongen like rundt hjørnet, og det kribler i unge botanikerfingre etter å gripe fatt i håndlupa og krype ut av vinterdvalen. Tiden er inne for nye botanikereventyr, og vi ser frem til å realisere enda flere av våre drømmeturer. Denne sommeren kan du være med på turlederkurs for Unge Botanikere både på Ås (Akershus) og i Bergen. I tillegg inviterer vi deg med på jakten på Bergfrua i Jotunheimen med Sogndal Ung Botaniker, biomangfoldcamp på Vinjerock musikkfestival, og ikke minst tidenes feltkurs i fjellflora på Finse alpine feltstasjon. Vi lover også småturer til nærmeste veikant og skogholt, og i starten av juni blir det enda et turlederkurs på Ås, hvor vi håper å få nye botanikerspirer på banen. Har du lyst å bli turleder selv, eller sette i gang drømmeturen din?

Ikke nøl med å ta kontakt og si fra hva du kunne tenke deg å bli med på eller sette i gang:)
Ta kontakt

Rebekka Ween rebekka@botaniskforening.no

Dette har skjedd

På forsommeren og i det sene høstmørket ble til sammen 60 unge botanikere fra hele landet samlet i Ås og Trondheim for å bli preppet i turlederskap. Flere av disse nyspirte turlederne har siden tatt initiativ til plantekskursjoner i sine egne hjemtrakter, og startet opp lokallag flere steder i landet. Turene som har blitt arrangert så langt har variert fra dagsutflukter til nærmeste skogholt, til helgeekspedisjon med isbjørnbeskyttelse på Svalbard. Alle turene har imidlertid til felles at de har blitt arrangert av og for unge planteinteresserte.

Allerede dagen etter det første turlederkurset var entusiasmen vekket i nybakte turledere, som inviterte til sin første plantetur for studenter på Ås. Dette var i anledning det årlige arrangementet «Den store artsjakten», hvor de unge botanikernes innsats ble kåret til «Årets Nykommer» av Sabima. Senere samme uke tok en minst like entusiastisk gjeng for seg tørrbakkene på Ekeberg, der blant annet dragehode (Dracocephalum ruyschiana) og hvitmure (Drymocallis rupestris) var blant severdighetene. Botanikkstafetten fortsatte utover sommeren, med blant annet ungdomstokt til Vestfolds skoger, der deltakerne fikk smake på spiselige ville vekster, samt ekskursjon til en utpostlokalitet av grønnburkne (Asplenium viride) i Nordmarka.

Turlederkurs for unge

Turlederkurset i Ås markerte starten på en rekke arrangementer rettet mot de yngre generasjoner, og inspirerte svermer av unge botanikere til å vende sine håndluper mot botanikkens verden. På Østlandet har dette utviklet seg til et flettverk av yngre entusiaster, som får slukket botanikktørsten med alt fra urbane artsjakter etter pollinatorvennlige planter i Oslo, til pizzavennlige kryptogamkvelder der alt fra knappenålslaver til kalkkrevende fjellmoser havner under lupene.

Vårt andre turlederkurs i Trondheim markerte en nasjonal spredning, hvor plantenerder fra flere kriker og kroker av vårt langstrakte land samlet seg i de mørke novembertimene. Stemningen var imidlertid langt fra mørk, og godbiter som et strålende torvmoseforedrag med Kjell Ivar Flatberg tente mang en botanikerflamme. Slik fikk Ung Botaniker spredt sine turlederrøtter, og fra Trondheim har lokalgrupper blomstret opp i både Tromsø og Sogndal, med gode støttespillere i den lokale, kunnskapsrike «eldre» garde. Ledet av entusiastiske unge sjeler fikk unge botanikere i Tromsø kose seg med nøkling av lav under nordlyset, parallelt med en fortreffelig kombinasjon av lavtur og bålkos i Sogndal. Den ferske lokalgruppa Sogndal Ung Botaniker har også foldet ut sine fargerike blader med en hyttetur til Vågsøy, hvor både fjerning av sitkagran og iherdig leting etter den rødlista tannjordglyen (Enchylium bachmanianum) sto på agendaen.

Har du spørsmål? Ta kontakt

Rebekka Ween