Slipp løs din indre plantenerd

Ung Botaniker

Ung Botaniker er et prosjekt av Norsk Botanisk Forening startet i 2017 for å vekke planteinteresse hos de yngre genrasjoner. Vi har sett en trend av færre og færre folk med god artskunnskap, og dette er noe vi ville gjøre noe med. Vi startet derfor opp et prosjet med prinsippet «unge for unge», hvor vi arrangerer turlederkurs. De nyspirte turlederne får dermed helt frie tøyler til å arrangere turene de har mest lyst til. Resultatet har blitt en knallsuksess, hvor unge turledere over hele Norge arrangerer alt fra lokalvandringer til ekspedisjoner i Arktis på Svalbard og fem-dagers feltkurs på universitetsnivå. Pluss  vårt intak av pizza og sjokolade har aldri vært større.

Plantenerdingen spirer

Vår første turlederkurs i Ås 2017 markerte starten på en rekke arrangementer rettet mot de yngre generasjoner, og inspirerte svermer av unge botanikere til å vende sine håndluper mot botanikkens verden. På Østlandet har dette utviklet seg til et flettverk av yngre entusiaster, som får slukket botanikktørsten med alt fra urbane artsjakter etter pollinatorvennlige planter i Oslo, til pizzavennlige kryptogamkvelder der alt fra knappenålslaver til kalkkrevende fjellmoser havner under lupene.

Plantefeberen blir et faktum

Vårt andre turlederkurs i Trondheim markerte en nasjonal spredning, hvor plantenerder fra flere kriker og kroker av vårt langstrakte land samlet seg i de både mørke novembertimene og senere i vakkert Hardangerviddalandskap. Slik fikk Ung Botaniker spredt sine turlederrøtter, og  lokalgrupper har blomstret opp i både Tromsø, Sogndal, Bergen og Bø i Telemark. De ferske lokalgruppene på fastlandet har foldet ut sine fargerike blader, mens på Svalbard har unge likesågodt startet opp med rekordstort styre som inkluderer sikkerhetsoffiser til eventuelle isbjørnmøter på tur. Til sammen har unge planteinteresserte arrangert over 100 turer i hele landet!

Knallsuksess med feltkurs på Finse

Sommeren 2018 arrangerte vi et feltkurs på Finse som ble fullbooket dagen etter slipp. Dette blir en kjempesuksess hvor botanikerhjerter kunne fryde seg med høyfjellsøkologi blandet med den kjente koselige ung botaniker stemningen. Kurset ble avsluttet i stil med Finse rebus, med blant annet verdens raskeste feltbiolog, en egen Finse sang og hvordan lage ansiktet til kursholder ut av ville vekster på fjellet.

Populære turlederkurs

Fire Ung Botaniker Turlederkurs har nå gått av staben. Alle kurs har blitt fult til randen av unge engasjerte planteinteresserte, som har fått en opplæring i artige fakta om planter, tips og triks på tur og ikke minst kunsten av å dele ut store mengder sjokolade. Flere av disse nyspirte turlederne har siden tatt initiativ til plantekskursjoner i sine egne hjemtrakter, og startet opp lokallag flere steder i landet – Ås, Tromsø, Bergen, Sogndal, Bø i Telemark, Volda og ikke minst arktiske og litt kaldfrosne unge botanikere på Svalbard!

Bli med på plantenerdinga!

Nå har vintermørket satt inn, men vi unge botanikere sover ikke! Rundt om i våre lokalgrupper kribler det i unge botanikerfingre etter å gripe fatt i håndlupa og krype ut av vinterdvalen. Tiden er inne for nye botanikereventyr, og vi ser frem til å realisere enda flere av våre drømmeturer.

Til sommeren planlegger vi også et en storsamling av plantenerder på Lista, hvor vi har kapret noen av Norges beste formidlere – dette blir bra! Vi lover også småturer til nærmeste veikant og skogholt, og i løpet av våren blir det turlederkurs både i Oslo og Tromsø, hvor vi håper å få nye botanikerspirer på banen. Dette er gylne muligheter for å finne fellow plantenerder!

Arrangement i 2019

Følg med på facebook for våre store planer utover våren – dette blir bra!

Noe av det utrolige plantastiske som kommer til å skje:
Turlederkurs (Oslo)
Ung Botaniker turlederkurs (Tromsø)
Feltkurs i planteøkologi (Lista)
Skogkurs i samarbeid med NOA

Lyst til å bli med?

Ta gjerne kontakt med prosjektleder Rebekka, som gjerne kan fungere som et bindeledd til en fremtidig symbiose med din lokale ung botaniker gruppe

Ta kontakt

Rebekka Ween